Kawan2 kite...!

Sunday, August 9, 2009

Cerita Tentang Hantaran...



Hari ni tergerak hati aku nk bercerita tentang wang hantaran. ada diantara kita pikir yg wang hantaran adalah perkara utama dlm sesuatu majlis sehingga wang mas kahwin pula yg diketepikn. agaknya semua didunia ini mula jadi terbalik. igt lagi semasa aku masih belum bertunang dulu...pernah jgk aku berpikiran mcm tu. siap mintak RM12,345.67 dan mas kawen RM89.10 hamboi...laaa... ni semua kes mudah terpengaruh dgn hantaran artis2 yg sengaja diperhebahkan oleh wartawan. tp aku sdh disedarkan yg hantaran tu bukan punca utuhnya sesebuah hubungan. dan walopun aku tahu tunang aku mampu utk realisasikannya...tp aku xberani dh nk mintak bagai meletakkan bayaran utk menjadi isterinya. sehingga pada hari pertunangan aku 28 december 2008, bilangan wang hantaran juga tidak dinyatakan kerana sememang keluarga aku tidak mahu meletakkan harga anak dara mereka la kununnya. hehee... tp aku tahu ada sejumlah bilangan yg telah tunang aku tetapkan dan biarlah menjadi rahsia sehingga kami disatukan.
Untuk ape wang hantaran yg tinggi jika ianya akan menimbulkan rasa riak di hati. untuk apa majlis yg terlalu gah, sehingga kita lupa pada masa dpn yg harus di tempuh. jadi aku dan tunang dh pikir yg terbaik adalah bersederhana. duit yg ada kami dahulukan utk bnda yg lebih penting, seperti membeli rumah. Alhamdulillah...dlm usia kami yg masih muda, dan sebagai persediaan meniti alam rumahtangga...kami telahpun memiliki sebuah rumah idaman yg hampir dgn tempat kerja aku dan umah mak. aku mmg xplan nk sewa rumah. alang2 biar rumah itu milik aku, dan kini dlm proses pembinaan 70% complete dan dijangka siap selewat2 nya febuari depan. tp, progres yg sgt memberansangkan buat masa ini. bayaran bulanan pun masih mengikut kemampuan kami. rumah yg aku plan utk duduk sampai bila2 dan bukan utk sementara waktu. aku ni mmg jenis kalo nk beli ape2 bnda yg mhl, biar berkekalan dan bersesuaian dgn aku yg impikan keluarga yg besar..
so utk bakal2 pengantin diluar sana...igt, selain daripada majlis perkahwinan impian...ada lg impian yg perlu kita utamakan. tp, bagi yg benar2 mampu, apa salah nya berhabis sedikit utk kepuasan.
daaaa


No comments: